יום שני, 21 ביוני 2010

גוּרוּ פָּאדְמָהסַמְבְּהָוָה

פדמהסמבהווהמתוך מידע משלים עבור הטקסט "קריאה לגורו ממרחק"

פָּאדְמָהסַמְבְּהָוָה ידוע גם כפַּדְמָקַרָה (פירוש שני השמות: הנולד מן הלוטוס) ומכונה לעתים גם גוּרוּ רינְפּוֹצֶ'ה (שפירושו: המורה היקר). פדמהסמבהווה הוא הדמות המרכזית הקשורה להפצת הבודהיזם בטיבט. קיימות גרסאות שונות לתולדות חייו, חלקן מופלאות מאוד. הגרסה המובאת כאן תואמת לטקסטים של הטֶרמה ומבוססת על הגרסה שניתנה על ידי גַ'מגוֹן קוֹנגטרוּל הראשון.

פדמהסמבהווה הינו התגלמות הן של הבודהה אמיטַבְּהָה והן של הבודהה שַקְיָאמוּני. הוא נולד זמן קצר לאחר שבודהה שקיאמוני, אשר ניבא את הופעתו, הגיע לפּרינירוואנה. מורה גדול זה הופיע בעולמות רבים מספור, על מנת להתמודד עם רוחות קשות להכנעה ולהתמיר את תודעותיהם של בני האדם לפי צרכיהם ויכולותיהם השונות. בעולם זה הוא לבש צורות שונות, כך שיוכל לפעול בצורה הטובה ביותר לפי צרכי אותה עת.

לפי גרסאות אחדות, פדמהסמבהווה נולד כבן למלך או לשר; לפי הטֶרְמָה, הוא נולד לידה פלאית, והגרסה המקובלת היא שבאגם בארץ אוּדִּיאַנָה (כנראה בפקיסטן של ימינו) הופיע לוטוס בברכתם של הבודהות, ומתוכו הגיח ילד כבן שמונה אשר אחז בווג'רה ובלוטוס והיה מעוטר בכל הסימנים של ישות מוארת. המלך באותו אזור, שנואש מלחכות לבנים, עבר בקרבת מקום ופגש את הילד הפלאי. הוא הביא אותו לארמונו ואימץ אותו כבן. עוד בהיותו נער הוביל הנסיך יצורים רבים להארה. הוא נישא, הוכתר למלך, ושלט בממלכה לאורה של הדהרמה. משהגיע למסקנה שלא יוכל לקיים את פעילתו למען רווחת כל היצורים כשליטה של ממלכה, ביקש מאביו המאמץ רשות לעזוב. משסירב אביו המאמץ לבקשתו, גרם פדמהסמבהווה לסילוקו שלו מהשלטון וגלה מן הממלכה.

פדמהסמבהווה נדד במקומות רבים ואילף את תודעתם של יצורים שונים. בבודגאיה הוא חולל ניסים, אך האנשים בזו לו ולא בטחו בו. הוא נוכח בצורך ללמוד ממורה על מנת לרכוש את אמונם של בני האדם, ולמד את הסוטרות, הטנטרות ותחומי ידע אחרים מטובי המורים בהודו. בכל התרגולים שלמד הגיע להישגים משמיעה בלבד ומבלי שיהיה עליו לתרגל. בזַהוֹר (בנגלדש של ימינו) לקח את מַנְדָרַבָה, דאקיני ובת-מלך, לבת זוג. ביחד תרגלו במערות והגיעו לרמה שמעבר לחיים ולמוות. בני הזוג חוללו ניסים שעוררו את אמונם של בני האדם, והניעו את אנשי המקום לאמץ את תרגול הדהרמה ולהשתחרר מהסמסרה. פדמהסמבהווה שימש במשך שנים כמורה למלך אודיאנה, השליט את הדהרמה בממלכה והטה את המלך אַשוֹקָה לעבר הדהרמה. לאורך השנים צלח בשלום ניסיונות שונים להתנקש בחייו, אשר מכולם הגיחו הוא ובת זוגו ללא נזק ותוך הפגנת כוחות פלאיים; כאשר שרפו אותם, הפכו את המוקד לבריכת מים והופיעו בתוכה כשהם ישובים על לוטוס; כאשר ביקשו להטביע את פדמהסמבהווה בנהר, הוא הפך את כיוון זרימתו ורקד באוויר מעל מי הנהר הזורמים מעלה.

גורו רינפוצ'ה, צ'נרזיג, בודהה אמיטבה
פדמהסמבהווה השביע רוחות רעות והפך אותן למגינות הדהרמה. בעת שתרגל בנפאל עם אחת מבנות זוגו, שָאקְיָה דֶוִי, הופיעו רוחות רעות אשר יצרו מכשולים וגרמו לבצורת ממושכת, רעב ומחלות; פדמהסמבהווה שלח שליחים להודו ואלה הביאו את כתבי התרגול של קילאיה; ברגע שהגיעו הכתבים לנפאל שככו המכשולים שהערימו הרוחות. הוא חיבר סדהנות שאיחדו את וישוּדְּהָה הֶרוּקָה וקילאיה, שתי ישויות זועמות רבות-עוצמה שבכוחן להתגבר על מכשולים. הוא שהה בסין, מונגוליה ושאר ממלכות האזור, גילה את עצמו בצורות מגוונות, לימד את כל סוגי הטנטרה וסייע לתלמידים בעלי כישורים שונים להגיע להארה.

לטיבט הוזמן במאה השמינית לספירה, כאשר ניסיונו של המלך טְריסוֹנג דֶאוּצֶן להקים מקדש בודהיסטי נתקל בקשיים. פדמהסמבהווה הכניע את האלים, השדים והרוחות המקומיים, איפשר את הקמתו של מקדש סָאמְיֶה, ולקח חלק במפעל האדיר של תרגום הכתבים הבודהיסטיים לטיבטית. במהלך שהותו בטיבט, שנמשכה כ-50 שנה, ביקר במקומות רבים ובירך אותם. בעזרת בת זוגו הטיבטית יֶשֶה צוֹגְיָאל הוטמנו רבים משיעוריו כאוצרות טרמה, מתוך כוונה שיימצאו בעתיד על ידי התלמידים המתאימים לתועלת כל היצורים. פדמהסמבהווה חזה, לגבי כל אחד מן האוצרות, מי ימצא אותם ומתי. אוצרות אלה מופקדים בידי רוחות אשר הושבעו על ידי המורה הדגול, והתחייבו להגן של הדהרמה ולשמור על אוצרות הטרמה. בזכות אוצרות אלה ממשיכים תלמידיו לקבל ממנו שיעורים אותנטיים, שלא נשחתו במרוצת השנים, המותאמים לצורכי זמנם.

פדמהסמבהווה וישה צוגיאל נדדו ברחבי טיבט באמצעות כוחותיהם הפלאיים, תרגלו בהרים ובמערות ובירכו מקומות רבים מספור, אשר בחלקם ניתן לראות את טביעות גופם בסלע. בכמה מן המערות ישנם דמויות וסמלים אשר התהוו על פני הסלע כתוצאה מתהליכי בלייה טבעיים. לכוח המיוחד שיש למקומות אלה בזכות פדמהסמבהווה תרמו גם מורים מוארים מאוחרים יותר, אשר שהו בהם והעצימו את כוחם. בין המקומות המיוחדים לפדמהסמבהווה ניתן למנות את האתרים הבאים: 20 הרי השלג והסלע בנְגֶרִי, 21 אתרי הסדהנות באוּ ובצָאנְג, 25 מקומות העליה לרגל בדוֹקהאם; שלוש (או ארבע) הארצות הנסתרות העיקריות, חמשת הגאיות ושלושת העמקים. שמונת מקומות ההתבודדות שבהם תרגל כוללים את דְראק יוֹנג דזוֹנג, סָאמיֶה צ'ימפּוּ, להוֹדְרָאק קארצ'וּ, יארלוּנג שֶלְדְרָאק, נֶרינְג סֶנְגֶה דְזוֹנג, דְרָאקְמאר יָאמָאלוּנְג, מוֹנְקָה נֶרינג סֶנְגֶה דְזוֹנג, מוֹנְקָה סְרידזוֹנג, פָּארוֹ טָאקְצָאנְג פּהוֹק. אלה הם גם מקומות מסתור מקודשים ביותר של טרמה. מקומות התבודדות מיוחדים אחרים, כגון דְרָאקיוּל וג'ינְקָה, נמצאים במערכות מסועפות של מערות המקושרות באמצעות מעברים פתלתלים. שמונת המקומות, הנחשבים למוקדים של סביבות רוחניות מלאות עוצמה, הינם המרכזים הסמליים של מנדלות מקודשות.

מאמינים כי גורו רינפוצ'ה עדיין נוכח כנושא-הידע של ההגשמה הספונטנית בארץ הטהורה שלו, ההר בצבע הנחושת, זָאנְדוֹק פָּאלְרִי, בלתי-נראה לעיני יצורים רגילים; שם יישאר כל עוד יביא בכך תועלת לכל היצורים.


"קריאה לגורו ממרחק": מידע משלים עבור הטקסט

הצטרפות לקבלת חדשות הבלוג

חזרה לדף הראשי של הבלוג

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה